Kezdőlap » Internet » Milyen domaint válasszunk?

Milyen domaint válasszunk?

Domain név – Mit keressünk? Miért?

 

Új weboldal, új domain név. De mégis milyen legyen?

A domain nevek egyszer már lefutották a maguk körét. A 90-es évek vége felé még a domain spekulánsok minden használhatónak vélt domain nevet felvásároltak abban a reményben, hogy majd nagyot szakíthatnak, mikor túladnak rajtuk. A 2000-es .com csőd után azonban az, hogy több száz, vagy több ezer domain nevet tartson “túszként” valaki, már nem tűnt olyan nagy üzletnek. Ha napjainkban egy jó domain nevet keresünk vállalkozásunknak, akkor jó eséllyel elfogadható áron meg is szerezhetjük!

Milyen tehát a jó domain név?

Mit keressünk, mire figyeljünk oda?

  1. A jó domain név lehetőleg rövid. A név rövidsége – ha tudunk ilyet szerezni – több szempontból is fontos. Könnyebben beilleszthető logókba, jobb márkanév lehet, könnyebben felismerhető, és nehezebb elgépelni. Van olyan cég, melynek domain neve 50 karakter hosszú és kibetűzi a cég teljes nevét. A hosszú domain nevek nehezen illeszkednek a nyomtatványokra vagy például a Google kulcsszó-alapú hirdetéseibe. A lehetőségeken belül törekedjünk a rövidségre!
  2. A jó domain név megjegyezhető. Biztosan mindenki találkozott már a legáltalánosabb domain nevekkel, mint például az auto.hu, de olyan egyedi neveket is könnyen megjegyzünk, mint az index.hu és a google.com. A különleges szókombinációk is nagyon eredményesek lehetnek. Talán furcsán hangzik, de ilyen esetben például az is segíthet ha a kiválasztott szavak rímelnek, vagy hangutánzóak. Feltétlenül mondjuk ki hangosan a tervezett domain nevet, hogy hallhassuk, hogyan hangzik. Vigyázzunk rá, hogy ne válasszunk olyat, melybe a mi nyelvünk is beletörik.
  3. A jó domain név nehezen keverhető össze más nevekkel. Mikor már kétségbeesetten keresi egy cég az új domain nevét, néha hajlamos arra, hogy például névelőt tegyen egy egyébként már foglalt domain név elé, például aziroda.hu. Itt az összekeverhetőség jelenti a problémát. A védjegyek is problémát jelenthetnek, hiszen amennyiben az eredeti név védett, akkor előbb-utóbb a névelős verzió használata is jogi problémákba ütközhet majd. A másik gond az lehet, hogyan mondjuk majd be a domain nevet egy telefonbeszélgetés alkalmával. Ha túl sokat kell majd telefonban magyarázni, hogyan is betűzik a domain nevet, hamar azt kívánjuk majd, inkább választottunk volna másikat. Tegyünk meg mindent azért, hogy a domain név “magáért beszéljen”.
  4. A jó domain név nehezen gépelhető el. Ha az ember elgépelhet valamit, azt el is gépeli. Minél hosszabb és bonyolultabb a domain név, annál nehezebb a potenciális vásárlónak begépelni azt. Sokan nehézkesen gépelnek, és így egy hosszabb név bizony nem is időt vesz igénybe. Mivel a domain nevek igen alacsony áron hozzáférhetőek, érdemes lehet egy-két nagyon valószínű “elgépelt” verziót is bejegyezni.
  5. A jó domain név kapcsolódik a vállalkozás nevéhez vagy magához az üzlethez. A legjobb, ha a domain név kitalálható a cégnév alapján. A kereséskor azonban ne adjuk fel egykönnyen, ha nem találunk olyat, amely illeszkedik a cég nevéhez. Keressünk funkcionális neveket, olyanokat, melyek meghatározzák egyediségünket, neveket, melyek valamilyen érzelmet vagy hozzáállást fejeznek ki.
  6. A jó domain név megbízhatóan hangzik a célközönség számára. Ha lehetséges, próbáljunk .hu végződésű domain nevet választani. Persze próbálkozhatunk .biz, .info, vagy .cc, .ws nevekkel is (az utóbbiak olyan kis államok nemzeti domain név végződései, mint Cocos Islands és Western Samoa). A probléma az, hogy a nagyközönségnek ezek a domain végződések nem hangzanak ismerősen, .hu és a co.hu, esetleg a .com és .net azok, amelyekre számítanak. Az idegenül csengő domain végződések gyanúsnak tűnnek. A fő domain nevünk mindenképpen olyan legyen, amelyre számít a célközönség. A .hu a legjobb, esetleg nemzetközi érdekeltség esetén a .com vagy a .eu végződések. Mindezek ellenére kijelenthetjük, hogy előnyös bejegyezni a legismertebb domain vágződésű neveket. Igazán olcsók. Ha sikeres lesz az oldal, elképzelhető, hogy később hasznosíthatóvá válnak, és nem vásárolja fel őket valaki más. Abban is segítség, hogy a domain egyedi maradjon, csak hozzánk kötődjön.

Ne felejtsük el, hogy a domain név automatikusan márkenévvé is válik, akár akarjuk, akár nem. Mindig befolyásolni fogja a cégről alkotott képet. Minden idő, amit arra fordítunk, hogy kiválasszuk a domain nevet, hasznos befektetésnek számít.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s